Tu jesteś:
Aktualności

ZPAV :: Dla firm muzycznych - Aktualności

13 lutego 2015 r.

Hiszpania zanotowała pierwszy wzrost sprzedaży muzyki od ponad dekady

Według najnowszego raportu stowarzyszenia Promusicae (Productores de Música de España) – hiszpańskiego oddziału IFPI (Międzynarodowa Federacja Przemysłu Fonograficznego), w 2014 roku Hiszpanie wydali na muzykę 149 mln euro oznacza to wzrost o 21,2% w stosunku do roku 2013.

Hiszpania zanotowała pierwszy wzrost sprzedaży muzyki od ponad dekady

Według najnowszego raportu stowarzyszenia Promusicae – hiszpańskiego oddziału IFPI, przychody ze sprzedaży muzyki wyniosły 149,9 mln Euro i oznacza to wzrost o 21,2% w porównaniu do roku 2013, który był najgorszym rokiem na hiszpańskim rynku muzycznym pod względem sprzedaży.

Wynik z 2014 roku jest pierwszym wzrostem po 13 latach i choć daje nadzieję, daleko mu nadal do rezultatu z 2001 roku kiedy wartość przemysłu nagraniowego wyniosła 626 mln euro.

Prawdopodobnymi bodźcami, które przyczyniły się do wzrostu sprzedaży muzyki są nowe albumy wydane przez największe hiszpańskie gwiazdy muzyczne, m.in. Pablo Alborán, Bisbal, El Barrio and Fito & Fitipaldis oraz tzw. boom streamingowy. Sprzedaż muzyki cyfrowej, wzrosła o 22,7% w porównaniu z rokiem 2013 i stanowiła 42% całości rynku nagraniowego w roku 2014.

Nowe modele konsumpcji muzyki cyfrowej, pomimo wciąż dość niskich liczb, dają nadzieję na poprawę. Nadal daleko nam do tego jak powinien wyglądać rynek muzyczny w kraju o tak silnej kulturze jak Hiszpania – powiedział CEO Promusicae Antonio Guisasola i dodaje – to nieznaczne polepszenie pokazuje ogromne zróżnicowanie kanałów dystrybucji oraz coraz większą skuteczność pobierania opłat za odtwarzanie muzyki, pomimo niekorzystnych warunków ekonomicznych oraz poważnego problemu, którym nadal jest piractwo.

Serwisy streamingowe odnotowały wzrost o 36% i przyniosły zysk wynoszący 47,2 mln euro. Liczba subskrybentów w Hiszpanii w serwisach takich jak m.in.: Napster, Spotify i Deezer, wzrosła o 40% w przeciągu roku.

Co warto dodać to to, że Hiszpanie najchętniej kupują muzykę rodzimych artystów. Numerem jeden zestawienia najlepszych albumów 2014 roku pod względem sprzedaży był album Terral hiszpańskiej gwiazdy pop – Pablo Alborana, który sprzedał się w ilości 150 tys. kopii. Następnie, na miejscu drugim znalazł się David Bisbal z albumem Tú y Yo, a dalej na miejscu 3. uplasowała się gwiazda flamenco – El Barrio.

Wśród 20. najlepiej sprzedających się albumów 2014 roku znalazły się tylko trzy pozycje zagraniczne: zespół One Direction i album Four (12. miejsce), Ghost Stories zespołu Coldplay (miejsce 17.) oraz Rock or Bust legendy rocka – AC/DC.

źródło: promusicae.es, billboard.com

ZPAV - Nagroda Muzyczna Fryderyk
Value gap