IFPI Music Consumer Insight Report 2016 – badanie konsumentów muzyki na trzynastu kluczowych rynkach na świecie
Międzynarodowa Federacja Przemysłu Fonograficznego (IFPI) opublikowała dzisiaj Music Consumer Insight Report 2016, który został przygotowany przez Isos Connect na zlecenie IFPI w celu zbadania zachowań konsumentów muzyki na trzynastu kluczowych rynkach muzycznych na świecie.
Badanie ukazuje zmiany w zachowaniu konsumentów i zawiera cenne spostrzeżenia na temat problemu „różnicy wartości” – najbardziej istotnego priorytetu przemysłu muzycznego, który obecnie znajduje się w centrum zainteresowania decydentów politycznych w Europie.
Najważniejsze punkty raportu:
• wzrasta rola płatnych serwisów streamingowych: 71% użytkowników Internetu w wieku 16-64 lat korzysta z licencjonowanej muzyki online; rośnie popularność płatnych serwisów streamingowych, szczególnie wśród ludzi młodych, w wieku poniżej 25 lat; 1/3 osób w wieku 16-24 lat korzysta z płatnego serwisu streamingowego;
• Youtube jest najczęściej odwiedzanym serwisem muzycznym: 82% wszystkich odwiedzających YouTube’a wykorzystuje go do słuchania muzyki; więcej ludzi używa YouTube’a do słuchania muzyki, która jest im znana, niż do odkrywania nowych treści;
• naruszenia praw autorskich pozostają istotnym problemem: ponad 1/3 użytkowników Internetu (35%) korzysta z nielicencjonowanych serwisów muzycznych; zmienia się forma naruszeń – blisko połowa osób w wieku 16-24 lat pobiera pliki muzyczne z serwisów rippujących streaming
• młodzi ludzie są mocno zaangażowani w odbiór muzyki: 82% 13-15-latków korzysta z licencjonowanych serwisów muzycznych, przy czym większość z nich jest gotowa płacić za muzykę
• smartfony mogą wkrótce zastąpić komputery jako urządzenia najczęściej używane do odbioru muzyki, szczególnie w krajach rozwijających się; użytkownicy płatnych serwisów streamingowych zapewne najczęściej słuchają muzyki na smartfonach.
Frances Moore, przewodnicząca IFPI, skomentowała przygotowany dokument:
Raport zawiera wiele pozytywnych aspektów dla przemysłu muzycznego: serwisy streamingowe zrewolucjonizowały doświadczenie konsumenta muzyki, coraz więcej osób wybiera płatne oferty, słuchacze chętnie wykorzystują możliwości mobilnego odbioru muzyki, szczególnie na wschodzących rynkach, a młodzi fani pokazują pasję i zaangażowanie w korzystaniu z muzyki.
Wytwórnie fonograficzne, jak również ich inwestycje w muzykę, znajdują się w samym centrum tej zmiany. Inwestycje te są szczególnie istotne w środowisku muzyki cyfrowej, stanowią one napęd dla tworzenia nowej muzyki i pomagają artystom łączyć się ze swoimi fanami.
Raport zawiera też istotne spostrzeżenia dla debaty politycznej na temat „różnicy wartości”, najbardziej palącego problemu sektora muzycznego. Badanie podkreśla dominującą pozycję YouTube’a wśród serwisów muzycznych oraz fakt, że serwis ten jest wykorzystywany przez konsumentów głównie do dotarcia na żądanie do muzyki, którą już znają. Mimo to serwis nie wynagradza we właściwy sposób artystów i producentów, ukrywając się za zasadami „bezpiecznej przystani”, choć te nigdy nie były przewidywane dla serwisów, które w sposób aktywny udostępniają muzykę dla większości swoich użytkowników.
Music Consumer Insight Report 2016 został opracowany na podstawie badań przeprowadzonych wśród użytkowników Internetu głównie w wieku 16-64 lat na trzynastu kluczowych rynkach muzycznych: Stany Zjednoczone, Kanada, Wielka Brytania, Francja, Niemcy, Hiszpania, Włochy, Szwecja, Australia, Japonia, Korea Południowa, Brazylia i Meksyk. W 2015 roku kraje te stanowiły 84% światowego rynku nagrań muzycznych (źródło: IFPI).
Pełen raport do pobrania w języku angielskim tutaj.