Tu jesteś:
Aktualności

ZPAV :: Dla firm muzycznych - Aktualności

22 września 2016 r.

Polski rynek fonograficzny wzrósł o ponad 20%

Pierwsze półrocze przyniosło polskiej branży muzycznej spektakularny wzrost. Wartość rynku w porównaniu do pierwszych sześciu miesięcy ub.r. wzrosła o 20,07%, osiągając poziom prawie 110 mln zł. Ponad 20-procentowy wzrost odnotował zarówno streaming, jak i sprzedaż fizyczna. Najwyżej, o ponad 39%, wzrosła sprzedaż płyt winylowych.

Polski rynek fonograficzny wzrósł o ponad 20%

Pierwsze półrocze przyniosło polskiej branży muzycznej spektakularny wzrost. Wartość rynku w porównaniu do pierwszych sześciu miesięcy roku ubiegłego wzrosła o 20,07%, osiągając poziom prawie 110 mln zł. Ponad 20-procentowy wzrost odnotował zarówno streaming, jak i sprzedaż fizyczna. Najwyżej, o ponad 39%, wzrosła sprzedaż płyt winylowych.

To najbardziej udane półrocze na polskim rynku muzycznym w XXI wieku. Bardzo istotną zmianę notuje sprzedaż fizyczna, która ubiegły rok zamknęła na lekkim minusie (spadek rok do roku o 0,53%), by w pierwszym półroczu tego roku wzrosnąć o 23,18%, przynosząc ponad 78 mln zł i ponad 71-procentowy udział w rynku. Wzrost notuje także sprzedaż cyfrowa, o 13,04%, przy udziale na poziomie 28,91%.





Na uwagę zasługuje bardzo wysoki wzrost udziału polskiego katalogu. Na półkach sklepów muzycznych już ponad 40% stanowią albumy polskich artystów, co w porównaniu do pierwszego półrocza roku ubiegłego stanowi wzrost o 42,38%.





Znaczący udział polskiego repertuaru pokazuje także półroczne podsumowanie listy OLiS. W TOP 10 zestawienia siedem pozycji należy do polskich artystów, zaczynając od albumu O.S.T.R. Życie po śmierci, który znalazł się na 1. miescu, następnie na 2. Ania Dąbrowska – Dla naiwnych marzycieli, na miejscu 5. Kaliber 44 – Ułamek tarcia, na 6. Maria Peszek – Karabin, na 7. Dawid Podsiadło – Annoyance and Disappointment, na 8. Czesław Niemen – Złota kolekcja. Czas jak rzeka oraz na 10. Paluch i 10/29.



OLiS I–VI 2016 – TOP 10

Wykonawca Udziały Tytuł Wydawca/Dystrybutor
1 O.S.T.R. Życie po śmierci Asfalt Records / Warner Music Poland
2 Ania Dąbrowska Dla naiwnych marzycieli Sony Music Entertainment Poland
3 Adele 25 Xl Recordings / Sonic
4 Zaz Paris Warner Music / Warner Music Poland
5 Kaliber 44 Ułamek tarcia Mystic Production / Centrala / Mystic Production
6 Maria Peszek Karabin Mania / Warner Music Poland / Warner Music Poland
7 Dawid Podsiadło Annoyance and Disappointment Sony Music Entertainment Poland
8 Czesław Niemen Złota kolekcja. Czas jak rzeka Pomaton / Warner Music Poland
9 Florence & The Machine How Big How Blue How Beautiful Universal / Universal Music Polska
10 Paluch 10/29 B.O.R. Records / J&P / Step Records


Najbardziej spektakularny wzrost w pierwszym półroczu notują płyty winylowe. Ich wartość w porównaniu do analogicznego okresu w roku ubiegłym wzrosła o 39,81%, osiągając 8,43% udziałów w rynku fizycznym i sprzedaż na poziomie ponad 6,5 mln zł.

Zwyżkę na rynku cyfrowym zagwarantował streaming, który wzrósł o 23,42% i stanowi już ponad 78% sprzedaży cyfrowej. Wartość pobrań muzyki z Internetu spadła o ponad 28%, pobrań na telefony komórkowe – o 19,26%. Cała sprzedaż cyfrowa osiągnęła w pierwszym półroczu 2016 roku poziom prawie 32 mln zł, co stanowi wzrost o 13,04%. Wynik ten przełożył się na prawie 29-procentowy udział w rynku.



Kanały sprzedaży – rynek cyfrowy



Największą popularność w sieci zdobył utwór australijskiej wokalistki SIA, Chandelier, na miejscu 2. uplasował się Coldplay z przebojem Hymn for the Weekend, zaś podium cyfrowego zestawienia zamyka Cleo z singlem Zabiorę nas.



Sprzedaż cyfrowa I-VI – TOP 20 utwory

Tytuł Wykonawca Dystrybutor
1 Chandelier Sia SONY MUSIC ENTERTAINMENT POLAND
2 Hymn for the Weekend Coldplay WARNER MUSIC POLAND
3 Zabiorę nas Cleo UNIVERSAL MUSIC POLSKA
4 Ocean Drive Duke Dumont UNIVERSAL MUSIC POLSKA
5 Pomimo burz Antek Smykiewicz UNIVERSAL MUSIC POLSKA
6 El Perdon Nicky Jam & Enrique Iglesias SONY MUSIC ENTERTAINMENT POLAND
7 Don't be so Shy (Filatov & Karas Remix) Imany MAGIC RECORDS
8 Stressed Out Twenty One Pilots WARNER MUSIC POLAND
9 Bałkanica Piersi INDEPENDENT DIGITAL
10 Naucz mnie Sarsa UNIVERSAL MUSIC POLSKA
11 Sorry Justin Bieber UNIVERSAL MUSIC POLSKA
12 Love Me Like You Do Ellie Goulding UNIVERSAL MUSIC POLSKA
13 7 Years Lukas Graham WARNER MUSIC POLAND
14 How Deep is Your Love Calvin Harris & Disciples SONY MUSIC ENTERTAINMENT POLAND
15 W dobrą stronę Dawid Podsiadlo SONY MUSIC ENTERTAINMENT POLAND
16 Adventure of a Lifetime Coldplay WARNER MUSIC POLAND
17 Faded Alan Walker SONY MUSIC ENTERTAINMENT POLAND
18 Cool Me Down Margaret MAGIC RECORDS
19 Tamta dziewczyna Sylwia Grzeszczak WARNER MUSIC POLAND
20 What Do You Mean? Justin Bieber UNIVERSAL MUSIC POLSKA


Wydawcy, komentując pozytywne wyniki, podkreślają przede wszystkim wzrost udziału polskiego katalogu.


Po raz pierwszy w historii wartość sprzedaży polskiego katalogu zrównała się praktycznie z poziomem sprzedaży katalogu zagranicznego (40,23% do 41,59%), a to świadczy o tym, że Polacy lubią słuchać i kupować albumy polskich artystów, a także o tym, że poziom artystyczny polskiej muzyki zrównuje się z zagranicznym. Ciekawe, że polskie rozgłośnie radiowe nie zauważają tej tendencji i nadal w TOP 100 Airplay jest tylko 18 polskich utworów wobec 82 zagranicznych – powiedział Piotr Kabaj, wiceprzewodniczący zarządu ZPAV, Warner Music Eastern Europe & Warner Music Poland Managing Director.

Maciej Kutak, członek zarządu ZPAV i Managing Director Sony Music Entertainment Eastern Europe, dodaje: Wzrost rynku muzycznego w pierwszej połowie roku 2016 nieoczekiwanie wygenerowany jest w dużej mierze przez wyraźny wzrost sprzedaży fizycznej, która zanotowała dwukrotnie większą dynamikę od rynku cyfrowego. Pod względem kategorii – rośnie wszystko, lecz zdecydowanym driverem jest znaczący rozwój sprzedaży rodzimego repertuaru. Zarówno pod względem premierowym, jak i katalogowym, to był bardzo udany okres w porównaniu do poprzedniego półrocza. Z całą pewnością czynnikami wzrostu okazały się też winyle, których rynek ciągle mocno rośnie oraz zwiększenie liczby akcji sprzedażowych z ofertą muzyczną w porównaniu do poprzedniego roku przez sieć Biedronka.


Przedstawiciele Universal Music Polska mówią także o rosnącej sprzedaży tzw. „back catalogue” i zwracają uwagę na pozytywne prognozy na kolejne półrocze, które tradycyjnie przynosi lepsze wyniki, szczególnie w sprzedaży fizycznej. Zwłaszcza, iż na nadchodzącą jesień wszystkie duże wytwórnie zapowiadają kilka długo wyczekiwanych premier, takich jak nowa płyta Metalliki, pop-rockowy krążek Stinga czy albumy Michaela Buble‘a, Robbiego Williamsa, Leonarda Cohena oraz rodzimego T.Love.

*dane hurtowe estymowane.

ZPAV - Nagroda Muzyczna Fryderyk
Value gap