IFPI publikuje raport na temat zachowań konsumenckich na rynku muzycznym w 2017 roku
Międzynarodowa Federacja Przemysłu Fonograficznego IFPI opublikowała raport Connecting with Music, będący analizą zachowań konsumenckich w dziedzinie muzyki. Raport oparty jest na badaniu przeprowadzonym przez Ipsos Connect i przygląda się sposobom korzystania z nagrań dźwiękowych na 13 największych rynkach muzycznych na świecie.
Międzynarodowa Federacja Przemysłu Fonograficznego IFPI opublikowała raport Connecting with Music, będący analizą zachowań konsumenckich w dziedzinie muzyki. Raport oparty jest na badaniu przeprowadzonym przez Ipsos Connect i przygląda się sposobom korzystania z nagrań dźwiękowych na 13 największych rynkach muzycznych na świecie.
Najważniejsze wnioski raportu:
· Coraz więcej osób słucha muzyki za pośrednictwem licencjonowanych serwisów streamingu audio: w skali światowej jest to 45% (wzrost z 37% w 2016 roku), przy czym 90% z nich korzysta ze streamingu w swoim smartfonie.
· Muzyka wciąż w ogromnym stopniu przyciąga młodych ludzi, pomimo dużej konkurencji ze strony innych mediów: duże zainteresowanie nagraniami muzycznymi obserwuje się w grupie wiekowej 13–15, gdzie 85% respondentów korzysta z serwisów streamingowych.
· Istotna pozostaje kwestia tzw. nierównoważnych przychodów (Value Gap) : Serwisy video, korzystające z treści zamieszczanych przez użytkowników, takie jak YouTube, są najczęściej wykorzystywanym źródłem streamingu na żądanie, jednak nie dokonują zwrotu należytej części uzyskanych przychodów środowiskom twórczym. W każdym miesiącu 85% odwiedzających YouTube korzysta z YouTube w poszukiwaniu muzyki, przy czym w 75% dotyczy to muzyki już im znanej.
· Naruszenia praw autorskich nadal stanowią znaczący problem, a podstawowym źródłem nieautoryzowanej muzyki jest tzw. stream-ripping, czyli zapisywanie danych ze streamingu na dysku: 40% konsumentów deklaruje korzystanie z nielicencjonowanej muzyki, w tym 35% przyznaje się do zapisywania nagrań ze streamingu (53% w grupie wiekowej 16-24).
Ten raport pokazuje szereg fantastycznych trendów, definiujących nową erę; to, w jaki sposób ludzie na świecie korzystają z nagrań muzycznych i jak komunikują się ze swoimi ulubionymi artystami na wiele sposobów – skomentowała raport Frances Moore, Dyrektor Generalny IFPI.
Ten, w coraz większym stopniu cyfrowy, rynek muzyczny nie pojawił się znikąd. Jego powstanie wymagało ogromnego nakładu pracy ze strony wytwórni muzycznych i ich partnerów, a efektem tego jest ponad 40 milionów utworów w setkach serwisów cyfrowych na całym świecie. – mówi Moore.
Raport ten wskazuje także na wyzwania, jakie stoją dziś przed przemysłem muzycznym. Dostarcza kolejnych dowodów na istnienie zjawiska Value Gap, tj. nierównowagi pomiędzy poziomem przychodów, jakie serwisy z treściami zamieszczanymi przez użytkowników, takie jak YouTube, czerpią z muzyki, a wysokością środków, jakie powracają do tych, którzy tę muzykę tworzą i w nią inwestują. Środowisko muzyczne na świecie jednoczy się w apelach do decydentów i polityków na całym świecie o rozwiązanie tego problemu – tłumaczy szefowa IFPI.
Pełna wersja raportu dostępna jest tutaj.
O raporcie Music Consumer Insight Report 2017
Raport został przygotowany przez Ipsos Connect na zlecenie IFPI. Jego celem miała być analiza zachowań konsumenckich dzisiejszych odbiorców muzyki na świecie.
Raport oparty jest na badaniu przeprowadzonym na próbie użytkowników internetu, przeważnie w grupie wiekowej 13 – 64, na 13 największych rynkach muzycznych świata (Australia, Brazylia, Francja, Hiszpania, Kanada, Korea Południowa, Japonia, Meksyk, Niemcy, Stany Zjednoczone, Szwecja, Wielka Brytania i Włochy). Terytoria te stanowią 85% światowego rynku nagrań muzycznych.
Wszystkie dane w raporcie, o ile nie ma innej informacji, odnoszą się do okresu ostatnich 6 miesięcy.
Źródło: materiały prasowe IFPI