Sektor muzyczny jednoczy się w apelu o unijne i krajowe wsparcie inwestycyjne, jako warunek przełamania obecnego kryzysu i promowania różnorodności
IFPI wraz z ponad 30 europejskimi i międzynarodowymi organizacjami reprezentującymi sektor muzyczny apeluje do UE oraz rządów państw członkowskich o długofalowe wsparcie w dobie kryzysu spowodowanego pandemią COVID-19.Branża muzyczna była jednym z pierwszych sektorów dotkniętych kryzysem spowodowanym przez epidemię COVID-19. Będzie także jednym z tych, które odczują ten kryzys najdłużej.
Przy zamkniętych granicach, nieczynnych obiektach publicznych i zawieszonych festiwalach, odwołanych koncertach, zakazach zgromadzeń, zamkniętych sklepach i zamrożonych premierach płytowych, jakakolwiek możliwość uzuskania przychodu sektora kreatywnego została zahamowana. Artyści i ich managerowie, wykonawcy, kompozytorzy, autorzy, dyrygenci, pedagodzy, agencje koncertowe, sklepy muzyczne, wytwórnie płytowe, wydawcy, dystrybutorzy, promotorzy, producenci, technicy, firmy eventowe – to tylko niektórzy z wielu przedstawicieli tego środowiska, których byt wisi obecnie na włosku.
Kryzys ten utrzyma się jeszcze długo po zażegnaniu bezpośredniego niebezpieczeństwa związanego z zagrożeniem zdrowia publicznego. W rzeczywistości szkody z tytułu tego, w jaki sposób funkcjonuje obecnie środowisko muzyczne, odczuwalne będą jeszcze przez wiele miesięcy 2021 roku.
W świetle tej tragicznej sytuacji wzywamy do zapewnienia nadzwyczajnego, a także trwałego wsparcia państwowego oraz wdrożenia polityki strukturalnej na szczeblach Unii Europejskiej, krajowym, regionalnym i lokalnym, co pozwoli na skonsolidowanie środowiska muzycznego i zapewni mu warunki do ponownego rozwoju w całej swojej różnorodności.
Organizacje muzyczne – sygnatariusze niniejszego apelu – wzywają państwa członkowskie oraz Komisję Europejską do podjęcia stanowczych kroków i znacznego zwiększenia budżetów krajowych i unijnych przeznaczonych na kulturę, w tym muzykę. Ponadto, na mocy unijnej Inicjatywy Inwestycyjnej w Reakcji na Koronawirusa, każde państwo członkowskie musi zapewnić europejskiemu sektorowi kreatywnemu szybki i kompleksowy dostęp do funduszy strukturalnych, co pozwoli na jak najszybsze zrekompensowanie poniesionych szkód. Pełna skala obecnej destabilizacji będzie widoczna dopiero w nadchodzących miesiącach, a liczba poszkodowanych będzie bardzo duża. Nawet po zniesieniu ograniczeń związanych z epidemią kryzys będzie trwał z uwagi na nadmierną podaż wydarzeń i premierowych wydawnictw, a zachowania odbiorców będą nieprzewidywalne.
Wszystko to wskazuje na powolny proces rekonwalescencji, z ograniczoną szansą zatrudnienia, mniejszym udziałem w aktywnościach związanych z muzyką i zawężoną przestrzenią dla podejmowania artystycznego ryzyka. Stawką są miejsca pracy i różnorodność europejska.
Jednocześnie widzimy, jak ważną rolę odgrywają sektory kultury w promowaniu solidarności i łączenia się ponad podziałami. Artyści i DJ-e transmitują swoje wykonania na żywo z własnych domów, walcząc z izolacją poprzez angażowanie społeczności internetowej. Korzystając z przykładu Włoch, mieszkańcy całej Europy zbierają się na balkonach i muzykują, aby odzyskać poczucie wspólnego celu.
To przypomina nam, że muzyka jest motorem do odzyskania poczucia wspólnoty. W tym trudnym czasie ododobnienia muzyka buduje pomosty między jednostkami i kręgami kulturowymi, niezależnie od pochodzenia społecznego, etnicznego i kulturowego.
Muzyka i kultura są niezbędne, aby zapewnić obywatelom nową społeczną i kulturową więź, jakiej Europa z pewnością będzie potrzebować.
Podejmując działania na rzecz rozwiązania zaistniałego kryzysu, decydenci powinni traktować kulturę jako priorytetowy sektor.
Sygnatariusze apelu:
AEC, Association Européenne des Conservatoires, Académies de Musique et Musikhochschulen
CIME/ICEM, International Confederation of Electroacoustic Music
DME, Digital Music Europe
ECA-EC, European Choral Association – Europa Cantat
ECSA, European Composer and Songwriter Alliance
EFNYO, European Federation of National Youth Orchesta
EMC, European Music Council
EMCY, European Union of Music Competitions for Youth
EMEE, European Music Exporters Exchange
EMMA, European Music Managers Alliance
EOFed, European Orchestra Federation
ETEP, European Talent Exchange Programme
Europavox
EJN, Europe Jazz Network
EVTA, European Voice Teachers Association
FIM, International Federation of Musicians
GESAC, The European Authors Societies
IAMIC, International Association of Music Information Centres
IAO, International Artist Organisation of Music
ICAS, International Cities of Advanced Sound
ICMP, International Confederation of Music Publishers
ICSM, International Society for Contemporary Music
IFPI, International Federation of the Phonographic Industry
IMMF, International Music Managers Forum
IMPF, Independent Music Publishers International Forum
IMPALA, Independent Music Compagnies Associations
INES, Innovation Network of European Showcases
JMI, Jeunesses Musicales International
JUMP, European Music Market Accelerator
Keychange
Live DMA, European Network for Music Venues and Festivals
Liveurope, The Platform for New European Talent
Pearle*, Live Performance Europe
SHAPE, Sound Heterogenous Art and Performance in Europe
REMA, European Early Music Network
We are Europe
Yourope, The European Festival Association
Apel w oryginalnym brzmieniu dostępny jest tutaj.