Polski rynek muzyczny umacniał się w 2019 roku dzięki streamingowi
Polski rynek muzyczny wzrósł w roku 2019 o 8,9%, według danych Związku Producentów Audio Video. Łączny przychód ze sprzedaży muzyki w roku ubiegłym na poziomie 326,4 mln zł zapewnił Polsce 23. miejsce w światowym rankingu.
Andrzej Puczyński, przewodniczący zarządu Związku Producentów Audio Video, skomentował ogłoszone wyniki:
Dobra kondycja polskiego rynku muzycznego na koniec 2019 roku, odzwierciedlona w publikowanych dziś danych, to efekt wieloletnich inwestycji wytwórni muzycznych, a także ciężkiej pracy wielu osób, począwszy od artystów, po wydawców i specjalistów branży fonograficznej. To dzięki wspólnemu wysiłkowi i zaangażowaniu tak dużej grupy osób mogliśmy na koniec roku ubiegłego spoglądać w przyszłość optymistycznie i cieszyć się z rozwijającego się w Polsce i na świecie rynku muzycznego. Jednak dziś znaleźliśmy się niespodziewanie w zupełnie nowej rzeczywistości. W obliczu pandemii i obostrzeń, w jakich przyszło nam obecnie funkcjonować, przed polską branżą muzyczną stoją całkowicie nowe wyzwania, w tym tak podstawowe jak po prostu jej przetrwanie.
Rynek muzyczny 2019
W ciągu 12 miesięcy ubiegłego roku sprzedaż muzyki na polskim rynku osiągnęła poziom 326,4 mln zł, co stanowi wzrost rok do roku o 8,9%. Zdecydowanie, bo o 22,1% zwiększyła się sprzedaż cyfrowa, osiągając poziom 128,5 mln zł. Jednak to nadal nośniki fizyczne wypracowały większość przychodu – 197,9 mln zł – co przy wzroście o 1,7% przełożyło się na 60,6% udziału w całkowitej sprzedaży.
Rok 2019 był kolejnym rokiem na polskim rynku muzycznym, który przyniósł wzrost udziału sprzedaży cyfrowej, przy ustabilizowanym poziomie sprzedaży fizycznej.
Wzrost sprzedaży cyfrowej zagwarantowany był przez coraz popularniejszy streaming. W 2019 roku wzrósł on rok do roku o 25%, osiągając poziom prawie 122 mln zł. Ten wynik przełożył się na prawie 95% udziału w sprzedaży cyfrowej i 37,3% w całkowitej sprzedaży muzyki w Polsce. Praktycznie na poziomie sprzed roku utrzymała się sprzedaż płyt CD – 160,8 mln zł w roku 2019 przy 160,6 mln w 2018 roku. Oznacza to, że płyta kompaktowa wypracowała w roku ubiegłym 49,3% sprzedaży całkowitej na rynku muzycznym.
Rok ubiegły był także kolejnym rokiem wzrostu sprzedaży płyt winylowych. Przychód ze sprzedaży czarnych krążków wzrósł rok do roku o 10,6%, osiągając poziom 34,5 mln zł i udział w sprzedaży ogólnej na poziomie 10,6%.
Repertuarowo lekką przewagę na nośnikach fizycznych zyskali twórcy zagraniczni – ich albumy w roku ubiegłym stanowiły 44,6% (wzrost o 5,7%) przy 41,7% udziału repertuaru artystów polskich (wzrost o 0,8%). Jednak najlepiej sprzedającą się płytą roku ubiegłego był album polskiego artysty Dawida Podsiadły pt. Małomiasteczkowy, który kolejny raz zdobył pierwsze miejsce na rocznej liście OLiS.
Na miejscu 2. zestawienia najlepiej sprzedających się płyt w formacie fizycznym uplasowała się muzyka z filmu A Star is Born. Podium zamyka album Sokoła zatytułowany Wojtek Sokół.
Najpopularniejszym singlem w polskich stacjach radiowych w roku 2019 był remiks singla z 1996 roku Freed from Desire, przygotowany przez pochodzącego z Portugali DJ-a Drenchilla oraz Indiianę. Miejsce drugie zestawienia Airplay należało do utworu Survive, który także wykorzystuje motyw dawnego przeboju – ten utwór przygotowany został przez holenderskiego DJ-a Don Diablo oraz Emeli Sande i Gucciego Mane. Podium rocznego zestawienia AirPlay zamknął Dawid Podsiadło z singlem Trofea.
W pierwszej dziesiątce zestawienia Airplay za rok ubiegły pojawiły się jeszcze dwa polskie utwory: na miejscu 5. Sobie i Wam Męskie Granie Orkiestra 2019 (Nosowska, Igo, Organek, Zalewski) oraz na miejscu 10. Hej hej! Darii Zawiałow. Łącznie do Top 100 trafiło 28 utworów polskich twórców.