Forum Kreatywności już 24 października. Prezentujemy szczegóły programu
Aby wziąć udział należy zarejestrować́ się na stronie: https://forumkreatywnosci.pl. Udział w wydarzeniu jest bezpłatny a liczba miejsc ograniczona.
W ramach pierwszego Forum Kreatywności organizatorzy zapraszają na pięć paneli, które poruszać będą tematykę związaną z pozyskiwaniem funduszy na projekty sektora kultury. Wśród zaproszonych gości są między innymi: Małgorzata Kiełkiewicz (Dyrektorka Creative Europe Desk Polska), Błażej Moder (Dyrektor "EC1 Łódź - Miasto Kultury" w Łodzi), mec. Wiktor Czeszejko – Sochacki (ekspert od tematyki finansowania społecznościowego), Jan Królikowski (muzyk, kompozytor, beneficjent).
Poniżej prezentujemy szczegółowy program wydarzenia.
Pierwsze Forum Kreatywności - agenda
Kiedy: 24 października godz. 10.30 – 16.30
Gdzie: Kino Kultura, Krakowskie Przedmieście 21/23, Warszawa
10:30: Otwarcie Forum Kreatywności - finansowanie sektorów kultury i kreatywnych w Polsce. Szanse i zagrożenia.
Jerzy Kornowicz - Prezes Stowarzyszenia Kreatywna Polska O Stowarzyszeniu Kreatywna Polska, po co i dla kogo organizujemy Forum.
10:45 Sektory gospodarki kreatywnej (CCS) – badania i rozwój.
11:15 Panel NR 1 – Jak zdobyć publiczne pieniądze na projekty kulturalne?
Gdzie i w jaki sposób pozyskiwać pieniądze, czego i komu brakuje, jak rozliczać, czy warto utworzyć miejsce, gdzie zebrane będą wszystkie możliwości pozyskiwania środków dla sektorów kreatywnych. Omówimy istniejące rozwiązania systemowego wsparcia z budżetu Państwa – konkursy, dotacje celowe, stypendia dla twórców, pieniądze na innowacje (NCBiR, NCN), w jakim stopniu Instytuty branżowe wspomagają swoich twórców – PISF, Instytut Muzyki i Tańca, NIFC, MIK. Poruszymy temat wsparcia ze strony samorządów terytorialnych – jakiego jest rodzaju i dla kogo - muzea, dofinansowanie produkcji filmowej, stypendia?
Prowadzący – Anna Ceynowa – Prezeska Fundacji EMPOWER POLAND oraz Przewodnicząca Rady Polskiego Rynku Muzycznego
Paneliści:
– Błażej Moder – Dyrektor "EC1 Łódź – Miasto Kultury" w Łodzi, instytucji współprowadzonej przez Miasto Łódź i MKiDN
– dr Marta Materska-Samek – Akademiczka i badaczka, Instytut Kultury Uniwersytetu Jagiellońskiego
– Jan Królikowski – artysta muzyczny, kompozytor
– dr Krzysztof Franek – Prorektor ds. Finansów i Rozwoju PWSFTviT w Łodzi
– Marcin Kosz – Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych
12:20 Panel NR 2 - Jak pozyskiwać pieniądze na kulturę od banków i inwestorów?
Porozmawiamy o tym czy łatwo jest pozyskać kredyt na finansowanie twórczości, jak uzyskać gwarancje i dla kogo są. Czy dotacje mogą stanowić zabezpieczenie kredytu? Czy umowa na produkcję z określonym finansowaniem może być zabezpieczeniem kredytu? Jak do tego przekonać zleceniodawcę? Co banki sądzą o zabezpieczeniu się na prawach własności intelektualnej? Czy banki wiedzą co to jest własność intelektualna?
Prowadzący – Piotr Maślak – polski dziennikarz radiowy i telewizyjny, nauczyciel akademicki.
Paneliści:
– Jacek Iwaniuk – manager Zespołu rozwoju oferty w Biurze Rozwoju i Relacji Biznesowych BGK
– Jarosław Kała – Związek Banków Polskich Koordynator Obszaru Finansowania Dłużnego Krajowy Punkt Kontaktowy ds. Instrumentów Finansowych Programów UE
– Stanisław Zaborowski – Wiceprezes Krajowej Izby Producentów Audiowizualnych KIPA, właściciel firmy Silver Frame
13:40 Panel NR 3 - Alternatywne źródła finansowania twórczości.
Dyskutować będziemy o tym, czy prywatne źródła finansowania to ostatnia deska ratunku dla twórców i przedsiębiorców. Dlaczego się po nie sięga i czy jest to opłacalne. Jak można pozyskać i połączyć finansowanie z różnych źródeł. Czy można pozyskać pieniądze z zagranicy, na jakich zasadach? O koprodukcjach, o product placement, patronatach i różnych rodzajach crowdfoundingu.
Prowadzący – Leszek Gnoiński – dziennikarz, pisarz, filmowiec, członek Rady Akademii Fonograficznej.
Paneliści:
– dr Wiktor Czeszejko – Sochacki - autor książki "Crowdfunding - finansowanie społecznościowe. Aspekty prawne"
– Tamara Kamińska – Dyrektorka Music Export Poland
– dr Michał Oleszczyk - konsultant scenariuszowy, wykładowca Wydziału "Artes Liberales" Uniwersytetu Warszawskiego
– Roman Gutek – Gutek Film i Nowe Horyzonty
– Rafał Celej – partner w Kondracki Celej oraz liderem praktyki prawa spółek oraz transakcyjnej
– Olga Tuszewska – Kayax
14:30 Panel NR 4 – Systemy finansowego wsparcia rynków kreatywnych w innych państwach UE.
O możliwościach i dostępności programów europejskich. Czy są takie same dla wszystkich krajów? Jakie są różnice działania w programach polskich i w UE? Gdzie szukać informacji? Kto może aplikować? Czy indywidualni twórcy także mogą z nich korzystać? Czego zazdrościmy kolegom z Europy?
Prowadząca – Małgorzata Świtała – dziennikarka Polsat News i Radia Plus
Paneliści:
– Małgorzata Kiełkiewicz – Dyrektorka Creative Europe Desk Polska
– Tamara Kamińska – Dyrektorka Music Export Poland
– Enio Chłapowski-Myjak – Manager w EY-Parthenon, specjalizujący się w doradztwie strategicznym i transakcyjnym
– Jakub Marszałkowski – Indie Games Polska
– Paweł Nowacki – Izba Wydawców Prasy
– Maryjka Szurowska – ekspert PwC Polska
15:35 Panel NR 5 – Ulgi podatkowe i mecenat kultury.
O zdatności istniejących ulg, usprawnieniu systemowego wsparcia kultury, opłacalności inwestowania w kulturę, aktualnych trendach w finansowaniu kultury oraz poszukiwaniu nowych rozwiązań dla polskiego sektora kreatywnego.
Prowadzący – Stanisław Trzciński – CEO STX Music:Solutions™, doktor nauk o kulturze, ekonomista i kulturoznawca, przedsiębiorca, menedżer kultury, dziennikarz muzyczny
Paneliści:
– Maciej Kubiak – Adwokat, partner zarządzający w kancelarii SKP Ślusarek Kubiak & Pieczyk, współkierujący praktyką IP/TMT
– Maria Deskur – Wydawca, ekspertka upowszechniania czytania
– Kamila Bondar – Prezeska Zarządu Fundacji Sztuki Polskiej ING Fundacja Sztuki Polskiej
– Artur Paprocki – CEO Veles Productions
– Łukasz Poniński – Warner Bros Discovery
16:20 Podsumowanie Pierwszego Forum Kreatywności
Prowadzący: Jerzy Kornowicz - Prezes Stowarzyszenia Kreatywna Polska
16:30 Zakończenie Forum Kreatywności
Organizatorem wydarzanie jest Stowarzyszenia Kreatywna Polska skupiające polski sektor kreatywny, a także organizacje polskich twórców, przedsiębiorców, wydawców, producentów, reprezentująca liczne podmioty z branży kultury i nadawców oraz dystrybutorów treści.
Źródło: materiały organizatora