Tu jesteś:
Aktualności

ZPAV :: Dla firm muzycznych - Aktualności

27 listopada 2023 r.

IFPI prezentuje badanie dotyczące postaw odbiorców muzyki wobec sztucznej inteligencji. Ludzka kreatywność pozostaje kluczowa w dobie muzyki produkowanej przez sztuczną inteligencję – potwierdzają odbiorcy muzyki

IFPI prezentuje badanie dotyczące postaw odbiorców muzyki wobec sztucznej inteligencji. Ludzka kreatywność pozostaje kluczowa w dobie muzyki produkowanej przez sztuczną inteligencję – potwierdzają odbiorcy muzyki

Międzynarodowa organizacja reprezentująca branżę nagraniową na świecie – IFPI – opublikowała wnioski z przeprowadzonego po raz pierwszy badania dotyczącego postaw odbiorców muzyki wobec sztucznej inteligencji.

• 79% uważa, że ludzka kreatywność pozostaje kluczem do tworzenia muzyki.

• 76% twierdzi, że sztuczna inteligencja nie powinna wykorzystywać muzyki czy głosu artysty bez jego zgody.

• 74% zgadza się, że sztucznej inteligencji nie należy wykorzystywać do klonowania artystów ani podszywania się pod nich bez zezwolenia.


Pobierz infografikę tutaj.


Wyniki z badania pochodzą z mającego się wkrótce ukazać „Engaging with Music 2023” – globalnego raportu IFPI opisującego sposoby konsumpcji muzyki. Dzięki ponad 43 tys. respondentom z 26 krajów raport jest największym tego typu badaniem muzycznym i najbardziej szczegółowym wglądem w sposób myślenia odbiorców muzyki.

Ponieważ szybki rozwój tej technologii stwarza zarówno możliwości, jak i wyzwania dla branży muzycznej i artystów, w tym roku po raz pierwszy raport został rozszerzony o sekcję poświęconą sztucznej inteligencji (AI). Jasne jest, że fani bardzo cenią autentyczność – prawie ośmiu na dziesięciu obiorców muzyki (79%) uważa, że ludzka kreatywność pozostaje niezbędna do tworzenia muzyki.

Respondenci świadomi zdolności generatywnej sztucznej inteligencji do przejmowania i kopiowania repertuaru istniejących artystów postrzegają zezwolenie na wykorzystanie muzyki dowolnego artysty jako absolutnie niezbywalne: 76% uważa, że sztuczna inteligencja nie powinna bez zgody wykorzystywać ani przetwarzać muzyki czy głosu artysty. Co więcej, 74% zgadza się z twierdzeniem, że sztucznej inteligencji nie należy wykorzystywać do klonowania artystów ani podszywania się pod nich bez zezwolenia. Zdecydowana większość respondentów popiera potrzebę przejrzystości – 73% zastrzega, że system sztucznej inteligencji powinien prezentować jasną informację o wykorzystywanej muzyce.



Wnioski z raportu „Engaging with Music 2023” na temat sztucznej inteligencji


• Odbiorcy muzyki mają już dużą świadomość istnienia sztucznej inteligencji, wielu z niej korzysta i jest zainteresowanych jej możliwościami.

89% globalnie i 91% badanych w Polsce ma świadomość istnienia sztucznej inteligencji.

Prawie ośmiu na dziesięciu respondentów (79% globalnie, 77% w Polsce) uważa, że ludzka kreatywność pozostaje niezbędna do tworzenia muzyki.

• Zezwolenie na wykorzystanie muzyki jest postrzegane jako niezwykle ważne:

76% wszystkich badanych i 73% badanych w Polsce uważa, że sztuczna inteligencja nie powinna wykorzystywać muzyki czy głosu artysty bez jego zgody.

74% globalnie (71% w Polsce) zgadza się, że sztucznej inteligencji nie należy bez zezwolenia wykorzystywać do klonowania artystów ani podszywania się pod nich.

• Zdecydowana większość respondentów popiera również potrzebę przejrzystości, przy czym:

73% zgadza się, że system sztucznej inteligencji powinien wyraźnie prezentować informację na temat muzyki, którą pobrał lub wykorzystał podczas procesu uczenia się (72% w Polsce).

• Odbiorcy muzyki dostrzegają potrzebę ustalenia zasad dla systemów AI:

70% wszystkich badanych i tyle samo respondentów z Polski zgadza się, że należy wprowadzić ograniczenia w zakresie możliwości sztucznej inteligencji.

64% globalnie i 62% badanych z Polski uważa, że rząd powinien uczestniczyć w ustalaniu ograniczeń w zakresie możliwości sztucznej inteligencji.



***

O IFPI

IFPI jest organizacją promującą interesy przemysłu fonograficznego na całym świecie. Wraz z siecią swoich grup krajowych posiada ponad 8 tys. członków w ponad 70 krajach świata. IFPI operuje poprzez 70 biurami regionalnymi, grupami krajowymi i stowarzyszonymi organizacjami zbiorowego zarządzania. Misją IFPI jest promowanie wartości nagrań muzycznych, występowanie w interesie praw producentów fonograficznych i rozszerzanie komercyjnego wykorzystania muzyki na wszystkich rynkach, na których operują członkowie organizacji.

Polską Krajową Grupą IFPI jest Związek Producentów Audio Video.



Źródło: materiały prasowe IFPI

ZPAV - Nagroda Muzyczna Fryderyk
Value gap