Kobiety na polskim rynku muzycznym – dane Spotify
Serwis streamingowy Spotify, prowadzący od 2021 roku program promujący równość płci w muzyce – EQUAL – zaprezentował dane dotyczące udziału kobiet w polskim rynku muzycznym.
Na specjalnym spotkaniu dedykowanym kobietom w branży muzycznej Spotify przedstawiło raport dotyczący rozwoju polskich artystek na platformie, zwiększenia liczby przesyłanych przez nie utworów, a także wzrostu liczby streamów. Od 2019 r. liczba artystek na platformie wzrosła o prawie 25%. Ponadto roczna liczba odtworzeń utworów artystek w Polsce przekroczyła 2 miliardy, co oznacza wzrost o prawie 600% od 2019 roku.
Coraz więcej artystek pojawia się również na listach najczęściej słuchanych utworów, a rok 2024 zapowiada się jako rok z największą, jak dotąd, liczbą polskich artystek w Top 100 Spotify. W 2019 roku na liście Top 100 znalazła się tylko jedna artystka z Polski, Daria Zawiałow. Jak zapowiada Spotify, w 2024 roku liczba ta wzrośnie do 7 nazwisk. Podobnie wśród 100 najchętniej słuchanych utworów, liczba tych, których twórcami są artystki, prawie podwoiła się od 2023 roku, a w porównaniu z 2019 rokiem jest to wzrost o 1200%.
Istotnym trendem jest także wzrost popularności polskiego kobiecego rapu, którego streaming wzrósł o prawie 5000% od 2019 roku.
– W ciągu ostatnich kilku lat byliśmy świadkami gwałtownego wzrostu popularności polskich artystek, a w Spotify jesteśmy zaangażowani w to, aby pomagać im dotrzeć do globalnej publiczności, zapewniając przestrzeń do twórczego rozwoju i budowania kariery na skalę globalną. Mając to na uwadze, jesteśmy świadomi ciągłej potrzeby wspierania artystek i zapewniania równych szans wraz z resztą branży – przyznała Katarzyna Czechowska, Artist & Label Partnership Lead, Spotify.
Źródło: materiał prasowy Spotify.